Åsiktsinlägg - Användning av spö

DATUM: 29 Juni, 2012 - 19:51
Eftersom jag var i Vingåker och tittade på tävlingar både igår och idag så kom jag på det här med användning av spö. Det är väldigt noga nu hur man använder sitt spö på tävling. Tycker ni att det är bra att det finns en sådan regel? Visst, jag är dressyrryttare så en sån regel finns inte när man tävlar dressyr. Då får man ju inte ha spöt in på banan alls.
 
Ibland kan det faktiskt vara någon person som blir arg på sin häst då den t.ex. vägrar och då slår ryttaren till med spöt som en galning. Det tycker jag är fel så jag tycker att regeln är ganska bra. Men jag förstår även personer som spöar sin häst för ibland gör hästarna inte alls som ryttarna vill. Men oftast är det faktiskt ryttarens fel. Men om man vägrar ut sig och blir utesluten så får man ju alltid ta ett extra hopp och då får man inte ALLS använda spöt, även fast hästen vägrar....då blir det ganska lätt att man råkar använda spöt ändå även fast man kanske hör att domaren säger att man inte får det i högtalarna. Då man råkar använda spöt ändå så är det nog oftast en reflex som man har och bara råkar spöa hästen. Då blir man avstängd från alla klasser som man kanske skulle vara med i. Har ni råkat ut för det? Hur kändes det efteråt?
 
Igår när Ellen tävlade i LB så vägrade ju Lindsey två gånger. Ellen slog aldrig Lindsey med spöt och hon kastade bort det på banan då hon skulle hoppa sista gången. Jag tyckte hon gjorde rätt även fast Lindsey stannade, för det berodde som Ellen sa på osäkerhet, och varför stressa upp hästen om den var osäker och inte trodde att den skulle klara det, men i vissa fall så får spöt användas men inte brutalt enligt mig.
 
Jag tycker också det är konstigt att så många rider med armarna...ja (hur ska jag förklara mig?) Men asså att dem typ slår med armarna vid hästens hals och driver med dem som om det vore skänklar? Haha varför? Det är varken snyggt eller så lämpligt- hjälper det ens?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget





Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback