Karin träning

DATUM: 31 Oktober, 2012 - 23:28
Hellu
 
Karin red Dippe första halvan av min träning för att se hur han är och för att jag ska se hur hon jobbar honom och så. Det är jätte nyttigt för hon berättar samtidigt som hon rider honom och jag ser hur hon arbetar fram honom osv. Så gör hon med alla som börjar träna för henne hon vill prova på ponnyn/hästen för att känna på den om den är som den ser ut att vara.
 
Eftersom han är inriden i tyskland så är han riden mycket för benen alltså om man har med bagaget (bakbenen) och har skänklaran omslutna (då känner han sig trygg) så går han som en klocka fram. Man arbetar mycket med ställningen från skänklarna och händerna är lite vägledande bara men har ingen stor inverkan.
 
Med Annie så är/var jag alltid tvungen att först fixa framkärran och sen bagaget. Men nu behöver jag inte fokusera på det. Detta är ett helt nytt rid sätt för mig, men jag kommer snart in i det! :)
 
Sen när jag red efter Karin så förstod jag med vad hon menade om hur jag skulle rida honom och när han går rätt så får han ett mycket luftigare steg frammåt och inte uppåt. I skritten sitter det bra, i traven hyfsat och i galoppen har vi en bit kvar. Det gäller att överföra det frammåt. Dippe får lätt en fyrtaktig rythm som vi måste jobba bort, genom att rida lite överdrivet med sätet.
 
Förra ägaren satt typ stilla på hans rygg och jobbade honom inte i ställning. Så han fick aldrig chansen att gå korrekt. Men i Tyskland gick han som han ska, det är det vi försöker plocka fram igen.
 
 
Min fina ponny

Kommentarer

Kommentera inlägget





Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback