29 december

DATUM: 29 December, 2011 - 19:44
Hej!

Nu måste jag ta och skärpa tillmig med det här bloggandet men de senaste dagarna har sett ut så här...

Julafton: Borta hos kusinerna somna vid 3 vakan vid 11

Annandag jul: Borta hos Fam. Johansson somna 2 vakna 12

26/12: Sov hos Jönsarna somna 1 vakna 9

27/12: Borta hos Mormor och Morfar somna 1 vakna 7

28/12: Borta hos Fam. Bergsted somna 1 vakna 9.30

Och nu den 29:onde ska jag bara vara hemma känns så SKÖNT!

Ivarjefall så tränade jag för Karin igår. Jag red på en volt typ hela tiden och jag fick verkligen kämpa för att nå en bit på vägen av vårat mål. Och nu för tillfället så är vårt mål att hon ska bli så lika i sidorna som möjligt och där med så är det höger sida jag behöver stärka. Men lixom när jag väl ska stärka höger så ska jag rida i vänster varv eftersom det är yttersidan som gör allt möjligt eller hur jag ska uttrycka mig. Man kan ju tro att det är vänster sidan man stärker när man rider i vänster varv men där har (ni) fel. Det är därför hon ärsåenkel att rida i höger varv eftersom vänster sidan är så stark.

•Ställa forma runt inner
•Fånga upp från ytter och hålla henne rakriktad med hjälp av ytter
•Försöka hitta "noll" läget

I vänster vrav har vi lite svårt med ställandet. Så jag kan gå in på en mindre volt och göra "tretakts" grejer;

•Hålla en ställande inner hand, stabilt!
•Fånga upp och flytta in yttersidan

•Jag måste ge henne mer plats på mytter vilket jag har förbättrat mig på lite men kan bli ännu bättre som allt       annat.
•Jag ska öppna inner knä och vinkla foten utåt, när jag vill komma åt henne
•klappa lite med innerhanden då och då
•Jag kan ställa utåt eller gå in på den lilla volten. För att det ska bli lite enklare i vänster varv



Okej det var Karin träningen då kanske jag ska berätta lite om första dagen på Daniel kursen som även kommer hålla på imorgon.

Först så hade vi lite markarbete ;



Detta var en toppen övning för man var verkligen tvungen att ta tillbaka hästen, utan att det blev trav. Ibörjan var det lite krångligt men man fick kläm på det tillslut. En helt perfekt lydnads övning :) Man kan komma från båda varven vi började med "2galoppsprång" sen "1 galoppsprång" och kom åt andra hållet efter vi klarat av och fått det bra några gånger.

Efter det kom denna övning, som är en "utveckling" av den föregående övningen. Man har nytta av den andra lixom.





Detta är en övning då man kan flyta in/ut för att få ett bra avstånd men bäst är ju om man kan hålla sig på mitten genom hela bågen. Annie brukat tycka att det är lite svårt så första gången försöker hon glida ut men om jag då tar i innerhand rätt så rejält då gör hon som hon ska de andra gångerna ;) Jag trodde från början att jag behövde ha ett friskt tempo men det visade sig att jag var tvungen att korta in henne, vilket inte var väntat. Eftersom vi inte riktigt kommit till rätta i dressyren med sidorna så är det svårt att ställa på volten ibland när jag anstränger mig går det i höger men knappt i vänster.

Med denna övning skulle jag tänka på:
•att vara i vridande läget så ytter axeln kommer fram.
•trampa ner inner hälen så vi landra i rätt galopp.
•försöka ställarunt inner.
•ha ett lågt grundtempo.
•komma på mitten

Och sen började vi hoppa lite på banan först små sträckor och efter det en bana. Bilden på hela banan:



Hon stannade en gång på långsidan med 2oxrar och ett räcke på den första oxern för jag höll inte om ordentligt (det var murar på båda oxrarna på långsidan). Sen kom jag på det igen utan att ha blivit arg eller nått sånt bara låssades som ingenting och tog om det men nej stopp igen. Då fick hon ett rappsen bare av i en jävla fart. Och det var där all hennes energi kom fram. När jag bad om den nång i banan så fick hon som eld i baken.

Men jag är jätte nöjd över henne idag hon presterade grymt bra :)

Här kommer några filmer sen idag:












Kommentarer

Kommentera inlägget





Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback