Bett?

DATUM: 21 Mars, 2014 - 11:31
Fina Lindsey på terrängbanan!
Som ni vet har vi ett jättestort problem med bett till Lindsey. Vi varierar väldigt mycket med bett och just nu går hon på tredelat bett, tredelat eggbett, rakt bett, novabett och babypelham som vi har hoppat henne på under senaste tiden. Just för att hon blir så otroligt stark i hoppningen. Men nu tycker min tränare och även jag att hon på tävlingar och vissa träningar inte funkar på babypelhamet längre då det blir lite för skarpt innan hindret så att hon inte riktigt vill suga tag i hindret. Men efter behöver jag det för att överhuvudtaget fånga upp henne. Men jag vill ju ha en jämn känsla och jag vill hellre att hon suger tag i hindret än att vi skenar iväg efteråt.
 
Så jag har nu köpt ett Baucherbett. Det är ett bett som inte ger tryck i gommen och balanserar viktfördelningen på tungan och käken. Det dämpar även ryttarens misstag som exempel hård hand. Bettet har även ingen hävstångseffekt som babypelhamet har. Det är ganska likt mitt babypelham när jag satte tyglarna i stora ringen, för då gjorde ju inte skänklarna någon mening. Vissa tror att detta bett kan jämföras med pessoa men det är helt fel! Då pessoabettet är ett gagbett där mundelen löper fritt på bettringen och hissas därmed upp i munnen vid tygeltag samtidigt som nackstycket trycker mot nacken. Detta Baucherbettet har inga löpande ringar eller hävstångseffekt, då det är ett tränsbett med fasta ringar som har en förlängning där man fäster sidostycket. Detta skapar stadga och hindrar bettet från att åka genom munnen vid ledande tygeltag. 
 
Jag red med bettet igår och Lindsey trivdes bra på det, hon hade en lång och låg form i galoppen och gillade det. Så jag ska prova hoppa lite med det idag, får se om det blir någon skillnad jämfört med vanligt bett. För som sagt, så behöver Lindsey ett stadigt bett. /Ellen

Kommentarer
Postat av: Alice

Blir det för milt kan ni ju annars prova ett kimblewick, som pelham fast kortare "skänklar" så det ska ju inte bli lika starkt som pelhamet heller. :) Sen ska ju flippanbetten vara jäkligt bra, kanske lite för dyra bara.. ;)

Svar: Kimblewick trivdes hon inte på..som tur funkade det nya som jag köpte.. Hehe 😏 men tack för tipsen Alice! Hörde att du ska komma till bakfickan snart :)
Bakfickeryttarna

2014-03-21 @ 17:35:49
URL: http://haffiefever.blogg.se

Kommentera inlägget





Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback