Min hovslagare♥

DATUM: 30 Oktober, 2012 - 23:30
Hovslagaren var och skodde Dippe idag och alltid lär man sig något. Han är så intressant och prata med och super skicklig!
 
♥ Jag frågade om sadlar och berättade om vårat sadelutprovnings dilema igår. Han sa att jag ska rida barbacka eller longera mycket tills jag har en bra sadel. För han är jätte omusklad vid ryggen pga att sadeln har varit ivägen (detta har hänt hos förra ägaren).
 
Sen frågade jag om Dippes rasp. Vi skrattade gott åt pappas förklaring han gav till veterinären "bjugg på hasarna" hahaha Xd det heter rasp och sitter vid karleden. Min kära pappis, han gjorde sig förstod åtminstonde med lite gissningar. Hovslagaren sa att jag kunde andvända det jag gör dvs, ett shampoo, helosan, sen har jag fått en salva från en i stallet som jag ska ha innan shampoot och sen sa han att jag även kunde badda på virkonS för att få bort bakterierna.
 
♥ Jag sprang med Annie och han kollade och han sa att det bara var att göra som jag gör ha henne inne och gå små promenader. Sen så har hon en flärp från hoven, så lite utav hältan kanske beroer på det? Men han kommer om två veckor igen och ska sko Annie, om hon inte blivit såld.
 
Vi pratade om olika hovslare hur man ska sko. Han berättade att han hade kommit fram till att det ska vara 1/3 i frammtån om man mäter rån hår spetsen (kolla bilden). Och nu så hade det kommit ut i en hovslagar tidning i ca: 7 länder. Vi pratade om hur fel det kan bli och att en hovslager skodde så illa så att skorna satt bara kvar i max en vecka... 

 
(bilderna tagna från google)
 
Asså om ni letar hovslagare så hör av er så ska ni få hans nummer för han ser inte bara hovarna utan kollar hela hästens helhet och ger en tips om allt möjligt (mat, träning, foder, hur man ska sköta saker och allt!).
 
Jag har jag haft Annie i över två år och hon har gått i leriga, steniga hagar men jag har inte haft en ända tapp sko! Det är riktigt bra, man sparar pengar och hästen får bra hovar att arbeta med då hästen belastar hoven i mitten där det ska vara belastning inte för långt fram vs bak.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: J

Jag skulle gärna vilja veta vad er hovslagare heter :)

Svar: Han heter Lennart Östergren och hans nummer är 0703797957, kram :)
Ellen Jönsson

2012-10-31 @ 16:29:00
Postat av: J

Super tack för ditt svar :) Då vet jag vilken du/ni använder. Jag känner många som har han och har bara hört gott om han :)

Svar: ja, han är helt fantastisk som hovslagare! :) Kram
Ellen Jönsson

2012-11-01 @ 09:57:44

Kommentera inlägget





Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback